FZ har kraftfull speldator från Webhallen – så här presterar den

Medlem

Jag som trodde man kunde få en super fet gaming dator för 30k. Så jävla fel man hade. Håller mig till konsoll för en 1/10 del av priset. Duger fint det till 4k

Redaktör
Skrivet av Ender:

Vet inte under vilka omständigheter man skulle behöva ett 4090 som gamer. Prestandan är ju bara stora på papper, men lär knappast märkas i spel för gemene man. Lär komma jäkligt långt på ett 4070-4080 Super skulle jag tro.
Att betala dubble priset för några sketna procent till i prestandaökning är inte min grej.
Ifall man arbetar med något som spelutveckling så förstår jag att man kanske lägger extra krut på prestanda som underlättar arbetet, men inte annars.

Ifall det inte händer något extremt inom spelsläpp eller att priserna på 5k-serien från nvidia eller AMD's dito sjunker ner med hälften samtidigt som prestandan ökar med ca 30% så klarar jag mig gott och väl en generation till med mitt 3080. Mitt nästa köp blir antagligen en ny CPU/MB/RAM då min i7-8700 är flaskhalsen...inte för att jag märker av det i något jag spelar.

Pratade med en granne på gården förra året som visade sig vara Sweclockers-medlem, hårdvarudyrkare och ägare av ett RTX 4090. Jag frågade vad han spelar. Han: "Inget - jag benchmarkar bara." Innan dess hade han haft två kort av sista modellen med SLI-stöd. Det är visst inte helt ovanligt i Swec-kretsar. Gissar att det finns en och annan här i forumet som också köper monsterkorten, fast då också spelar med dem förstås.


signatur
Medlem
Skrivet av submariner:

Jag som trodde man kunde få en super fet gaming dator för 30k. Så jävla fel man hade. Håller mig till konsoll för en 1/10 del av priset. Duger fint det till 4k

Det kan du...bara för att man kan överdriva så vill jag påstå att det finns små anledningar till att göra det.

Skrivet av Tomas Helenius:

Pratade med en granne på gården förra året som visade sig vara Sweclockers-medlem, hårdvarudyrkare och ägare av ett RTX 4090. Jag frågade vad han spelar. Han: "Inget - jag benchmarkar bara." Innan dess hade han haft två kort av sista modellen med SLI-stöd. Det är visst inte helt ovanligt i Swec-kretsar. Gissar att det finns en och annan här i forumet som också köper monsterkorten, fast då också spelar med dem förstås.

Haha, ja förutom de som skulle kunna behöva det i yrket så har vi ju såklart entusiasterna som lever för siffrorna.

Medlem
Skrivet av showerguy:

Grafikkortet kostar typ 24-26 lax bara, tyvärr.

Helvete.

Medlem

Vilket monster!


signatur

I drank what?

Medlem
Skrivet av Ender:

Vet inte under vilka omständigheter man skulle behöva ett 4090 som gamer. Prestandan är ju bara stora på papper, men lär knappast märkas i spel för gemene man. Lär komma jäkligt långt på ett 4070-4080 Super skulle jag tro.
Att betala dubble priset för några sketna procent till i prestandaökning är inte min grej.
Ifall man arbetar med något som spelutveckling så förstår jag att man kanske lägger extra krut på prestanda som underlättar arbetet, men inte annars.

Ifall det inte händer något extremt inom spelsläpp eller att priserna på 5k-serien från nvidia eller AMD's dito sjunker ner med hälften samtidigt som prestandan ökar med ca 30% så klarar jag mig gott och väl en generation till med mitt 3080. Mitt nästa köp blir antagligen en ny CPU/MB/RAM då min i7-8700 är flaskhalsen...inte för att jag märker av det i något jag spelar.

Behöver och behöver, det beror på vad man vill få ut av maskinen. I mitt fall vill jag spela allt i 4k med Path Tracing om det finns med hög bildfrekvens och då är alternativen få.

Vill man ha ut över 60 FPS i high 1440p utan att nämnvärt bry sig om RT behövs det givetvis inte.

Gen
Medlem
Skrivet av Ender:

Vet inte under vilka omständigheter man skulle behöva ett 4090 som gamer. Prestandan är ju bara stora på papper, men lär knappast märkas i spel för gemene man. Lär komma jäkligt långt på ett 4070-4080 Super skulle jag tro.
Att betala dubble priset för några sketna procent till i prestandaökning är inte min grej.
Ifall man arbetar med något som spelutveckling så förstår jag att man kanske lägger extra krut på prestanda som underlättar arbetet, men inte annars.

Ifall det inte händer något extremt inom spelsläpp eller att priserna på 5k-serien från nvidia eller AMD's dito sjunker ner med hälften samtidigt som prestandan ökar med ca 30% så klarar jag mig gott och väl en generation till med mitt 3080. Mitt nästa köp blir antagligen en ny CPU/MB/RAM då min i7-8700 är flaskhalsen...inte för att jag märker av det i något jag spelar.

Ett ytterst märkligt inlägg. Du har väl inte missat att det finns skärmupplösningar från 1080p hela vägen upp till 8K? Att det finns uppdateringsfrekvenser upp till 360Hz eller mer? Att det finns allt från indiespel till "Crysis"?

Hade det bara funnits 1080p/60Hz skärmar och de flesta spel haft samma grafiska komplexitet så hade jag förstått ditt inlägg men så är ju givetvis inte fallet. Sen rekommenderar jag verkligen att titta på Sweclockers prestandaindex eller liknande prestandasiffror på Youtube (tex Hardware Unboxed) där du hade sett att 4090 är ett ordentligt kliv från 4070 eller 4080.

Slutligen så finns det säkert personer som inte ser skillnaden på 30 och 60fps eller att 1080p och 4K ser likadant ut på en skärm, men tror ändå de flesta gör det. Jag har en 4K/120Hz TV och där är 4090 ett krav om man inte ska tumma på ögongodiset eller uppdateringsfrekvensen. Glöm heller inte RT vilket är en teknik som i princip kräver en nVidia GPU (i dagsläget iaf).

Medlem
Skrivet av landahl:

Varför inte 7800X3D istället?

Exakt min tanke också! Hade jag haft dessa pengar att köpa PC för hade jag gått AMD och högst troligen denna 3D-cpu istället för Intel som bara är dyrare, mer energikrävande och varmare. AMD har haft bästa spelprocessorerna länge nu så har svårt att ens tänka Intel som relevant alternativ. Sen släpps ju nya processorer och gpu:s snart (5080 och 5090 ryktas ju släppas innan årets slut iaf, kanske tom inom Q3) så detta skrytbygge är väl "extraordinärt" ungefär 3-4 månader till. Å andra sidan säljer väl AMD mer och mer så detta kanske är Webhallens sätt att tömma lager inför det nya.

Medlem
Skrivet av Påskmust:

Yes, jag har min inkopplad till TVn också, det underlättar en del. 60fps har ju blivit väldigt vanligt på konsol nu men jag har heller inga jätteproblem med 30. Man kan behöva några minuter för att vänja sig och sen slutar man bry sig. Jag växte upp med en familjedator som körde nya spel i 20 fps med 640x480 uplösning så jag är härdad.

Haha, är nog därför jag inte stör mig på 30fps konsolspel heller då När folk klagar på allt under 60 idag känner jag mig såhär

Skrivet av Ender:

Det är ju lite det som är grejen. Inte ens när du lägger på 10-15 papp extra på kortet för att gå från 4080 till 4090 så klarar du det, och då blir det helt enkelt ingenting annat än ett dumt köp. Man kan även vända på det och fråga sig ifall prisskillnaden är värt pengarna för att spela ett spel på "max" istället för nästan max. Även om det blir en marginell skillnad så låter det som världens sämsta köp för mig.

Edit. Som ett ytterligare argument...jag gissar att 5k-serien släpps i år eller tidigt nästa, vilket ofrånkomligen innebär ytterligare prestandaökningar. Måste man då uppgradera till 5090 då, och senare 5090 ti/super/super ti? Ifall man inte bryr sig om kostnaden för de där extra fps'en så finns det väl egentligen inga alternativ.

Nu har jag inte ett själv, men av alla tester jag sett så klarar 4090 4k native väldigt väl, men det är ju inte grejen med moderna grafikkort utan DLSS för att kunna köra typ 4k120 är ju vad du köper (eller snarare investerar i) för extrapengarna över 4080. Kanske inte värt det om du har ont om pengar och behöver snåla in på något (eller det mesta) men har du så att du kan "kötta på" är det såklart 4090 det du vill ha. Men då gäller det ju förstås att du har en bra 4k120+ skärm/TV också, annars är det rätt ovärt skulle jag säga. Men är det ens ända hobby och allt en lägger pengar på skulle jag säga det värt "uppgraderingen".

Men ja, Nvidia har tydligen sålt ganska dåligt med GPUs nu på senare tid (speciellt 4000Super-serien) så det ryktas att de håller på att stressa ut 5080 och 5090 nu innan året är slut - kanske så tidigt som Q3 redan - så behöver en inte köpa en dator idag skulle jag råda en att vänta. I alla fall om en är intresserad av high end-korten som släpps först. De lägre kommer om kanske ett år eller så.

Medlem
Skrivet av Gertzy:

...
Men ja, Nvidia har tydligen sålt ganska dåligt med GPUs nu på senare tid (speciellt 4000Super-serien) så det ryktas att de håller på att stressa ut 5080 och 5090 nu innan året är slut - kanske så tidigt som Q3 redan - så behöver en inte köpa en dator idag skulle jag råda en att vänta. I alla fall om en är intresserad av high end-korten som släpps först. De lägre kommer om kanske ett år eller så.

Det ska bli intressant att se vad de lärt sig av den senaste tidens prissättning från deras sida.

Medlem
Skrivet av Gen:

Ett ytterst märkligt inlägg. Du har väl inte missat att det finns skärmupplösningar från 1080p hela vägen upp till 8K? Att det finns uppdateringsfrekvenser upp till 360Hz eller mer? Att det finns allt från indiespel till "Crysis"?

Hade det bara funnits 1080p/60Hz skärmar och de flesta spel haft samma grafiska komplexitet så hade jag förstått ditt inlägg men så är ju givetvis inte fallet. Sen rekommenderar jag verkligen att titta på Sweclockers prestandaindex eller liknande prestandasiffror på Youtube (tex Hardware Unboxed) där du hade sett att 4090 är ett ordentligt kliv från 4070 eller 4080.

Slutligen så finns det säkert personer som inte ser skillnaden på 30 och 60fps eller att 1080p och 4K ser likadant ut på en skärm, men tror ändå de flesta gör det. Jag har en 4K/120Hz TV och där är 4090 ett krav om man inte ska tumma på ögongodiset eller uppdateringsfrekvensen. Glöm heller inte RT vilket är en teknik som i princip kräver en nVidia GPU (i dagsläget iaf).

Det är nog mer att jag valt att acceptera att vissa saker inte är tillgängliga för gemene man än, såvida man inte vill lägga fantasisummor på det och antagligen ändå inte nå den prestandan man är ute efter. Det som i folkmun brukar kallas "ett dåligt köp".

Medlem
Skrivet av Ender:

Det ska bli intressant att se vad de lärt sig av den senaste tidens prissättning från deras sida.

Ja, kanske märker de att marknaden mättats något och konsumenterna tröttnat och att de måste sänka priserna något om de vill öka försäljningen igen. Eller om de bara accepterar att det är i pro-segmentet de gör sina verkliga vinster och behåller "Covid-priserna" en generation till.

Gen
Medlem
Skrivet av Ender:

Edit. Som ett ytterligare argument...jag gissar att 5k-serien släpps i år eller tidigt nästa, vilket ofrånkomligen innebär ytterligare prestandaökningar. Måste man då uppgradera till 5090 då, och senare 5090 ti/super/super ti? Ifall man inte bryr sig om kostnaden för de där extra fps'en så finns det väl egentligen inga alternativ.

Antingen släpps 5000 serien i slutet på detta året eller i början på nästa, ryktena säger lite olika saker.

Har man för mycket pengar och vill ha det bästa är det bara att handla på, hobby är kul Men "svensson" bör i stället titta på vad denne har för prestandabehov och anpassa köpet efter det. Man måste inte köpa ett 5090 om man inte behöver prestandan, det är väl självklart? Har man en tajt budget får man anpassa sin hårdvara efter det. Bygger jag en dator åt en polares 10-åring så är ett 4090 knappast ett alternativ, snarare ett system som klarar av 1080p/144Hz.

Något som däremot är svårt att sia om är vad framtida spel kommer att ha för hårdvarukrav.

Som jag försökte förklara tidigare, bäst är väl att utgå från vad ens primära skärm klarar av och skaffa ett grafikkort utefter det. Känns lite poänglöst att lira i 1080p med ett 4090 eller 4K med ett 3060, bara som exempel och givetvis lite beroende på spel.

Medlem
Skrivet av Gen:

Antingen släpps 5000 serien i slutet på detta året eller i början på nästa, ryktena säger lite olika saker.

Har man för mycket pengar och vill ha det bästa är det bara att handla på, hobby är kul Men "svensson" bör i stället titta på vad denne har för prestandabehov och anpassa köpet efter det. Man måste inte köpa ett 5090 om man inte behöver prestandan, det är väl självklart? Har man en tajt budget får man anpassa sin hårdvara efter det. Bygger jag en dator åt en polares 10-åring så är ett 4090 knappast ett alternativ, snarare ett system som klarar av 1080p/144Hz.

Något som däremot är svårt att sia om är vad framtida spel kommer att ha för hårdvarukrav.

Som jag försökte förklara tidigare, bäst är väl att utgå från vad ens primära skärm klarar av och skaffa ett grafikkort utefter det. Känns lite poänglöst att lira i 1080p med ett 4090 eller 4K med ett 3060, bara som exempel och givetvis lite beroende på spel.

True story. Spelar i 1440 på mitt 3080 (10Gb) och flaskhalsar med en i7-8700, men jag känner inte att jag har några märkbara restriktioner i något spel. Visst, då har jag inte hoppat på någon av de tyngre titlarna än (du eller någon nämnde Alan Wake 2?), men det har ju inget att göra med att jag inte tror att datorn skulle orka med. Och visst, 4k är speciellt, men jag känner inte att vi är där än, ihop med att jag köpte min skärm relativt nyligen (5 år sen?).
Jag tror min poäng är att jag inte skulle vilja göra en "dålig affär", som jag anser att xx90-segmentet är när man jämför prestandaökning kontra pris, bara för att nå någorlunda 4k någon generation i förtid. Då väntar jag hellre tills xx70-80 segmentet klarar 4k som standard, precis som de gör med 1440 idag. 3090'n var ju ett skämt med dubbla priset för ca 12-15% extra prestanda.

Självfallet är det upp till var och en, jag talar bara utifrån mig själv här. Tänker på hur kul det måste ha varit att ha köpt ett 2080-2080ti när 3080 släpptes...så mycket mer prestanda till så mycket mindre pris, och de med ett 2080 bara: "gnh...aaa, men jag fick iaf RTX före!"...vilket måste haft så stor betydelse innan spelutvecklingen hunnit med

12
Skriv svar